Näin huollat ja korjaat kaihtimen pintaosat

Voiko kaihtimen korjata?

Jos sälekaihdin on rikki, ei tarvitse aina tilata uutta vaan kaihtimen osia voi uusia ja kaihdinta korjata. Jos sälekaihdin on jo nähnyt parhaat päivänsä ja vaikkapa säleet ovat taittuneet ja useampi osa on rikki, voi olla jo fiksua vaihtaa sälekaihdin kokonaan uuteen. Siinä tapauksessa voit ottaa mitat vanhasta kaihtimesta (säleen leveys millimetreinä ja kaihtimen kokonaiskorkeus auki ollessa) ja toimittaa ne meille niin tilataan mittojenne mukaan uusi kaihdin.

Jos rikkinäisenä on vaikkapa säätövaijeri, ulkopuoliset muoviosat tai vetonarut, voidaan sälekaihdinta usein korjata. Mikäli säleitä kannatteleva askelnaru katkeaa tai säleiden säätelyn kannalta kriittiset muovipukit hajoavat, ei korjausta useinkaan kannata tehdä vaan tilata uusi kaihdin tilalle.


Useimmiten ongelmana on esimerkiksi:

  • puitteen läpi kulkeva säätövaijeri (säleet eivät käänny),

  • pohjanasta (alalista alkaa repsottamaan),

  • säätötangon muovinen pidike

  • narupaalut (narun pidikkeet) ja -kellot sekä narut

Tässä blogissa kerromme muutamia vinkkejä perinteisen väliin tulevan kaihtimen korjaukseen, joita voit itsekin tehdä. Myymälästämme saat myös varaosia ja neuvoja paikanpäällä. Muistathan, että kaihtimen lisäksi myös vaikkapa rullaverhon erilaiset pintaosat ovat vaihdettavissa. Kaihtimen varaosilla voi olla useita eri nimikkeitä eri liikkeissä.

Beige and White Be Yourself Canvas.jpg

Näin huollat kaihtimen itse

Yleisimmin kysyttyjä sälekaihtimen varaosia ovat puitteen läpi kulkeva säätövaijeri (säleet eivät käänny), pohjanasta (alalista alkaa repsottamaan), säätötangan pidike (muoviosa murtuu) sekä narupaalut ja -kellot sekä tietenkin narut katkenneiden tilalle.

Voit myös irrottaa kaihtimen ikkunasta ja tuoda sen meille myymälään huoltoon, se on edullisempaa kuin kutsua meidät huoltokäynnille. Kaihdin irrotetaan siten, että avaat ikkunat ja kaihdin on useimmiten nauloilla tai ruuveilla kiinni ikkunankarmin yläosassa, josta voit varovaisesti irrottaa kaihtimen ja sen jälkeen tuot sen meille myymälään ja myöhemmin voit sen itse laittaa paikoilleen. Huomioithan, että sinun tulee tehdä seuraavat toimenpiteet ennen kuin irrotat kaihtimen yläosasta:

  • ota narukello irti, jotta saat narut vedettä läpi läpiviennistä

  • ota säätötanko irti, se on usein tiukasti kiinni muovikappaleen avulla säätövaijerissa. Muovin alla on liitosholkki, joten tanko irtoaa kun saat vedettyä muovikappaleen alas. Vedä holkkia alaspäin niin saat tangon irti säätövaijerista.

  • nyt voit irrottaa sälekaihtimen sen yläosasta ja vetää narut mukana läpiviennin läpi.

  • tuo kaihdin myymälään huollettavaksi tai korjaa se itse / jos korjaat itse kaihdinta ei tarvitse aina irrottaa!

  • huollamme kaihtimet yleensä 0-1 arkipäivän sisään, joten saat nopeasti kaihtimesi takaisin

Jos haluat itse korjata hajonneen sälekaihtimesi, niin silloin kannattaa tulla käymään myymälässä vielä katsomassa kuntoon tarvittavat varaosat. Ota vaikka vanha osa mukaan tullessasi, niin korvaavan osan löytäminen helpottuu.

Teemme myös korjauksia kohteissa, eli jos sinulla on useampi kaihdin rikki tai kaipaat apua, kutsu meidät huoltokäynnille!

shutterstock_1219801189.jpg

Näin vaihdat pintaosat kaihtimeen

Pintaosien vaihtamiseen tarvitset:

Kaihtimen varaosia:

  • kaihdinnarua (mikäli on tarve vaihtaa narut)

  • säätötanko (kun tulet ostamaan uutta säätötankoa, muista mitata vanhan säätötangon pituus tai tuo vanha mukanasi myymälään)

  • säätötangon muovinen pidike, ns. liitosholkki mikäli haluat vaihtaa vain liitosholkin

  • pohjanastat mikäli ovat menneet rikki

  • narupaalut / narun pidikkeet

  • narukello

  • säätövaijeri

  • naruohjain / läpivienti

Vasaran

Latta- ja ristipääruuvimeisseleitä

Sakset / leikkurin

Tulitikut/Sytkärin

Hakaneulan tai pienen lattapäisen meisselin

Irrota vanhat pintaosat

liitos.jpg

Irrota vanhat pintaosat ja tarvittaessa ota kaihdin irti. Kaihdinta ei tarvitse ottaa irti mikäli olet vaihtamassa vain pintaosia tai vaihdat naruja. Kaihdin otetaan irti vain jos on tarkoitus tuoda se myymälään tai haluat vaikkapa pestä sen kunnolla tai ottaa irti ikkunoiden korjauksen ajaksi. Kaikkia alla olevia kohtia ei tarvitse noudattaa jos vaikkapa vain vaihdat naurut itse tai pintaosat.

  1. Jos osat on tarkoitus vaihtaa ikkunakarmien maalauksen takia, kannattaa vanhat osat irrottaa ennen maalausta ja koko kaihdin ottaa irti maalauksen ajaksi tai jos tuot kaihtimen huoltoon myymälään, voit myös noudattaa alla olevia ohjeita.

  2. Aloita vetämällä pitkän säätötangon liitosholkkia alaspäin, jolloin säätötangon alaosa lähtee irti ja karmista jää töröttämään vain säätötangon lyhyt osa, eli säätövaijeri.

  3. Muovinen osa ylhäällä, josta narut ja tanko kulkee läpi on nimeltään naruohjain tai läpivienti ja se on nauloilla yleensä kiinni. Saat läpiviennin irti helposti kun laitat lattapääruuvimeisselin osan ja karmin väliin ja väännät varovasti ulospäin. Liian kova vääntäminen voi rikkoa karmin puupintaa, joten aloita varovasti. Kun naulat ovat irti, läpivienti lähtee helposti irti ja sen mukana tulee vieterimäinen naruohjain. Jos karmin reiät ovat tiukat, voi olla, että joudut avaamaan ikkunan ja auttamaan vieterin liikkumista sisäpuolelta kaihtimen ylälaidasta.

  4. Tarvittaessa ota irti säätötangon karmin sisään menevän osa, eli säätövaijeri. Käännä säätötangosta niin, että pieni ruuvi sen sivussa tulee näkyviin. Avaa ruuvi kääntämällä vastapäivään pienellä lattapääruuvimeisselillä. Tämän jälkeen vedä säätötanko irti naruohjaimesta. Säätövaijeria ei ole pakko ottaa irti mikäli se toimii, voit irrottaa sen vetämällä sen läpi kun otat kaihtimen pois paikaltaan yläosasta.

  5. Jos aiot ottaa kaihtimen kokonaan irti ikkunasta, voit nyt irrottaa yläkotelossa olevan kaihtimen siten että irrotat kannakkeet. Ne voi olla karmissa kiinni joko naulalla tai ruuvilla, joten irrota se varovasti käyttäen joko lattapääruuvimeisseliä tai ruuvimeisseliä.

Mikäli kaihtimen säleet eivät liiku myöskään säätövaijeria kiertämällä, voi olla että säätövaijeri on ollut huonosti kiinni. Jos aiot vaihtaa säätövaijerin, ota irti entinen yllä olevan ohjeen mukaan ja laita uusi paikoilleen ja toisinaan auttaa pelkkä ruuvin kiristyskin. Avaa ensin uuden säätövaijerin pientä ruuvia ja pujota se paikoilleen kaihtimen yläosassa olevaan rautatankoon. Kiristä ruuvi. Ruuvin paikka on pyöreän rautatangon tasaiseksi viistetyllä sivulla.


Narujen vaihto on oma operaationsa:

  1. Seuraavaksi päästään narun kimppuun mikäli naru on rikki tai rispaantunut ja estää kaihtimen nostamisen. Mikäli askelnarut on rikki, kannattaa tilata uusi kaihdin. Kaihtimen naru kulkee sälekaihtimen kummassakin reunassa ja isommissa kaihtimissa voi olla myös keskellä. Sälekaihtimen pohjassa on pohjanasta, jonka sisällä naru on kiinni solmuilla. Solmun saa esiin esimerkiksi hakaneulalla tai pienellä meisselillä kaivamalla. Vedä narua ulos sen verran, että pystyt työskentelemään helposti, mutta varo ettei se lähde liikaa yläosasta liikkeelle. Leikkaa sitten solmu pois ja ota irti pohjanasta.

  2. Tee liitos. Koska liitoskohta voi jäädä narua paksummaksi ja näin sen läpivieminen voi olla haastavaa. Liitos tehdään sytkärin avulla. Ota reipas ote uuden narun ja vanhan narun päästä ja yhdistä ne mahdollisimman lähelle toisiaan. Lämmitä nopeasti narunpäitä ja mahdollisimman nopeasti pyöritä narunpäät yhteen. Tämä on haastava vaihe, ja voi olla että joudut hieman harjoittelemaan tätä. Ole varovainen tulen kanssa. Narun voi myös vaihtaa vetämällä ensin vanha pois ja pujottamalla yksittäisten reikien läpi uusi naru, se vie enemmän aikaa.

  3. Seuraavaksi vedetään naru sälekaihtimen läpi, eli ota vanhan narun toinen pää ja ala varovasti vetämään uutta narua kohti kaihdinta. Liitoskohta ei kestä kovaa nykimistä, joten tee tämä vaihe rauhallisesti. Käännä säleet vaakasuuntaisiksi, jotta naru pääsee kulkemaan rei'issä vapaasti ja auta tarvittaessa kädellä narun läpimenemistä. Se kulkee askelnarun läpi vuorotellen. Lopulta saat uuden narun kaihtimen yläosasta ulos.

  4. Jos liitoskohta jää jumiin, lopeta vetäminen ja selvitä tukos. Jos liitoskohta rikkoutuu, pujota uusi naru käsin säleiden läpi vanhan narun luokse ja polta liitoskohta uudelleen.

  5. Kun naru on tullut karmin läpi, vedä sitä ihan reippaasti yli karmin puolin välin alaspäin, Tässä vaiheessa vanhan langan voi leikata irti.

  6. Palataan sitten sälekaihtimen alareunaan. Leikkaa naru poikki sälekaihtimen alta. Jätä jälleen reilusti työskentelyvaraa itsellesi, noin 10-15 senttiä. Jos otit narun pois päätynapista, pujota se nyt takaisin. Tee sitten tiukka solmu tai pari naruun. Leikkaa ylimääräinen naru solmun alta ja kiristä solmu napin sisälle. Laska kaihdin kokonaan ala-asentoon ja leikkaa vetonarut sopivaan mittaan ja kiinnitä narukello.

Kun ensimmäinen naru on vedetty läpi, toista tämä myös toiselle narulle.

kaihdintenkorjaus

Uusien pintaosien laitto paikoilleen

  1. Kiinnitä läpivienti/naruohjain (jossa on vieterimäinen naruohjain) paikoilleen. Pujota uudet narut vieterin läpi ja ylemmästä reiästä karmista säätövaijeri osa. Vie vieterin osa karmissa olevasta alemmasta reiästä karmin läpi ja taivuta vieteri sälekaihtimen yläreunassa olevaan kujaan (jossa langat kulkevat). Läpivienti kiinnitetään kahdella pienellä naulalla karmiin. Varo, ettet kolhi karmin maalipintaa vasaralla.

  2. Kiinnitä uusi säätötanko säätövaijeriin. Osien urat laitetaan vastakkain ja nostetaan alemmassa osassa olevaa liitosholkkia ylöspäin niin, että liitoskohta peittyy.

  3. Säätötangon pidikkeen paikan voit laittaa samaan reikään kuin aiempi tai katso tangon avulla oikea kohta. Katso, ettet työnnä säätötankoa liian ylös, jolloin se jää yläreunasta liian suurelle kaarelle. Älä myöskään kiristä tankoa liian tiukalle alas, jolloin karmista ulos tuleva osa jää kireälle, aivan suoraksi. Kun olet löytänyt pidikkeelle sopivan paikan, jossa tanko on kauniisti, ruuvaa pidike paikoilleen ja napsauta säätötanko paikoilleen.

  4. Loppusuoralla ollaan jo! Ruuvaa uudet narupidikkeet karmissa entiselle paikalleen, vanhaan ruuvireikään.

  5. Päätä sitten, kuinka pitkiksi haluat jättää säätönarut. Usein ne leikataan samaan mittaan kuin säätötanko, jotta narukello roikkuu nätisti samassa korkeudessa. Solmi ensin narukello paikoilleen, jotta et leikkaa liian lyhyeksi vahingossa ja voit tarvittaessa säätää vielä narukellon paikkaa. Lapsiperheiden pitää miettiä pituudessa myös sitä, ettei lapsi voi saada päätä läpi naruista.


Nyt kaihtimen pintaosat ja kaihtimen narut ovat korjattu ja sait kaihtimelle lisää ikää reippaasti! Näin kaihtimen pintaosia voidaan huoltaa kun ne ovat kuluneet ja ne antavat nopeasti koko asunnolle uuden ilmeen kun pintaosat ovat uusia. Mikäli tarvitset apua, tule käymään myymälässämme tai soita meidät huoltokäynnille!

shutterstock_1582277029.jpg
Heidi Haapa-aho

"Kun on uskallusta ja ahkeruutta niin vain taivas on rajana." Valokki Design on yhden naisen toimisto ja yrittäjänä on Heidi Haapa-aho. Työkokemusta on kertynyt yli kymmeneltä vuodelta usealta eri toimialalta ja yrittäjä-kokemusta on yli 10 vuodelta.”

http://www.valokkidesign.fi
Edellinen
Edellinen

Säästä energiaa auringonsuojauksen avulla

Seuraava
Seuraava

Onko markiisi vai screen-kaihdin parempi aurinkosuojaksi?